Contact  |  Mobiel : 06-50670645 |  Fax: 0546-864456 |    Winkelwagen  | 
banner

Banden Slijtage

TWI staat voor Tread Wear Indicator

Bandenslijtage is afhankelijk van veel factoren: belading, rijsnelheid, rijstijl, conditie van de weg, onderhoud van de banden, maar het belangrijkste is de kwaliteit van het contactvlak.

slytage

Deze slijtage indicator is een kleine rubberen verhoging, meestal aangegeven door bijvoorbeeld de letters TWI, een kleine driehoek of rubberen bobbeltjes in de groeven van de band. Michelin gebruikt het Michelin-mannetje alsTWI indicator. Met deze indicatoren wordt de slijtage van de band gecontroleerd.

De wettelijke minimum profieldiepte is 1.6mm. In de winter is een hogere profieldiepte aan te bevelen, deze profieldiepte ligt rond de 4mm. Onder deze wettelijke minimum profiel diepten overtreedt je de wet. Er wordt geadviseerd, in verband met veiligheid, de band te vervangen bij 2mm.

Bij eenzijdige slijtage is de profieldiepte aan de ene zijde van de band groter dan aan de andere zijde.

Mogelijke oorzaken

Eenzijdige slijtage komt voornamelijk door wrijving op de weg, wat wordt veroorzaakt door foute uitlijning van de banden. De banden staan dan scheef op het wegdek, waardoor aan één zijde van de band dus meer slijtage voorkomt. Daarnaast kan eenzijdige slijtage veroorzaakt worden door overmatig gebruik van de stuurbekrachtiging of een fout in het uit spoor in de bochten.

Advies

Eenzijdige slijtage kan verholpen worden door het controleren van de uitlijning van de banden.

Wat is uitlijnen?

Uitlijnen van van uw auto heeft te maken met de afstelling van het onderstel van uw auto. Met speciale apparatuur wordt er gekeken naar de stand van de wielen en indien nodig wordt deze bijgesteld. Door middel van uitlijnen worden de afwijkingen bij de wiel standen opgeheven.

Moet ik mijn banden laten uitlijnen?

De meest voorkomende verschijnselen die erop wijzen dat de auto moet worden uitgelijnd zijn:

pijl  buitensporige of onregelmatige bandenslijtage;

pijl  de auto trekt naar links of naar rechts;

pijl  het stuur trilt en/of schudt;

pijl  het stuur staat niet recht bij het rechtuit rijden;

pijl  het stuur draait na een bocht niet terug.

Een afwijking van een paar millimeter zorgt al voor minder verkeersveiligheid. Er wordt aangeraden om minimaal eenmaal per jaar of na elke 20.000 gereden kilometers de auto te laten uitlijnen. Daarnaast wordt er aangeraden om na het raken van een stoeprand of na het rijden door een diepe kuil, even de auto te laten controleren of alles nog in de originele stand staat.

Na het uitlijnen weer fijn en soepel autorijden

Uitlijnen is essentieel voor de juiste conditie van de besturing en wielophanging. Een goed uitgelijnde auto rijdt echt prettiger. De auto is beter bestuurbaar en er worden extra brandstofkosten bespaart. Na het uitlijnen van de auto staan de velgen van de auto weer recht op het asfalt. Uitlijnen is een specialisme waarbij de velgen zo worden afgesteld, dat ze exact in een recht spoor lopen. Zo kunt je weer fijn en soepen autorijden.

Wat zijn de kosten voor het uitlijnen?

De kosten voor uitlijnen van een auto variëren tussen de €40 en €75.

Slijtage in het midden van de band

Als de profieldiepte aan de zijkanten groter is dan in het midden, duidt dat op een te hoge bandenspanning

Mogelijke oorzaken

Gedurende langere tijd met hoge snelheid rijden of het monteren van een band op een te smalle velg zijn mogelijke oorzaken. Daarnaast is voornamelijk te hoge bandenspanning een oorzaak van slijtage in het midden van de band. Dit komt omdat het midden van de band het grootste gedeelte van het gewicht van de auto moet dragen.

Advies

pijl  Bandenspanning aanpassen aan de bandafmetingen, de belasting, het motorvermogen en de rijstijl.

pijl  Regelmatig de bandenspanning controleren.

pijl  Band op de juiste velg monteren.

Slijtage op beide schouders van de band

Als de profieldiepte in het midden groter is dan aan de zijkant, duidt dat op een te lage bandenspanning.

Mogelijke oorzaken

Als er slijtage is op beide schouders, dan is de bandenspanning te laag. Lage bandenspanning verkort de levensduur van de band, zorgt voor slechtere sturing en zorgt voor een hoger brandstofverbruik vanwege hogere rolweerstand.

Voor dit soort slijtage is eigenlijk maar één oplossing: de banden op de juiste bandenspanning brengen en overbelasting vermijden.